Dienst Vreemdelingen
Om online een afspraak te maken met de diensten klik hier
*Afspraken zijn verplicht voor eerste inschrijvingen in België, voor gezinsherenigingsprocedures en voor verklaringen van aankomst.
Gelieve u met uw identiteitskaart aan te bieden aan de toegangsdeur en u te identificeren aan de receptionist met het bewijs van uw afspraakbevestiging.
Voor een aanvraag voor een afspraak, gelieve te specificeren:
- de reden waarom de afspraak wordt gevraadg
- naam, voornaam, nationaliteit, nationaal nummer en het dossiernummer (behalve voor de eerste inschrijvingen op het Belgische grondgebied) van alle personen.
Voor uw gemak vragen we u om afspraken aan te vragen in het Frans of Nederlands.
Neem bij de afspraken een persoon mee die Frans of Nederlands spreekt.
Eerste inschrijving voor E.U (alleen op afspraak)
Betreft de inschrijvingen van EU-burgers als werknemer (werknemer of zelfstandige), werkzoekende, houder van toereikende bestaansmiddelen, student, vrijwilliger, gedetacheerde werknemer, gezinshereniging (huwelijk of filiatie met een EU-persoon).
Neem op de afspraak mee:
- Uw nationale identiteitskaart en/of paspoort
- Uw huurovereenkomst of eigendomsakte. Let op : uw naam moet op het huurcontract staan. Zo niet : toestemming van de eigenaar.
Zonder dat is de registratie niet mogelijk.
- 3 recente pasfoto’s op een witte achtergrond (minder dan 6 maanden oud)
- De som van 36.4 euro (gemeentebelasting)
Tijdens deze afspraak vertellen wij u welke documenten u moet overleggen om uw registratie te voltooien.
De documenten kunnen per e-mail naar het adres vreemdelingen@ganshoren.brussels worden gebracht of op afspraak.
Inschrijving van niet-EU-personen (zonder D-visum) en wijziging van de status
Betreft de registratie van niet-EU-burgers die een verblijfsvergunning aanvragen op basis van arbeid in loondienst (single permit), zelfstandige arbeid, studie of een gastovereenkomst als onderzoeker of hooggekwalificeerde werknemer.
Het betreft ook personen die een wijziging van de status aanvragen.
Neem op het moment van de afspraak de volgende documenten mee:
- Uw paspoort en alle andere identiteitsdocumenten in uw bezit (verblijfsvergunning van een andere Schengenstaat, bijlage 3, oranje kaart verblijfstitel, …)
- Huurovereenkomst of eigendom akte
Tijdens deze afspraak vertellen wij u welke documenten u moet overleggen om u te registreren of om uw status te wijzigen (met inachtneming van de bepalingen van het vreemdelingenrecht).
Indiening van een aanvraag voor gezinshereniging met een persoon uit de EU
Betreft de registratie van echtgenoten, partners (wettelijk samenwonen) en familieleden in de eerste graad (kinderen of ouders) van een Belg of een EU-onderdaan. (artikel 40 bis en 40 ter van de wet van 15/12/1980)
Betreft ook de familieleden van een burger van de E.U. indien dit lid al in het land van herkomst werd verzorgd (artikel 47 van de wet van 15/12/1980).
Neem op de afspraak mee:
- Uw nationale identiteitskaart en/of geldig paspoort
- Uw huurovereenkomst of eigendomsakte
- Huwelijksakte, registratie van wettelijke samenwoning, geboorteakte (afhankelijk van de aard van het G.H.)
- 3 recent pasfoto’s op een witte achtergrond (minder dan 6 maanden)
- De som van 36.4 euro (gemeentebelasting)
- Indien de wet dit vereist, een bewijs van betaling van de vergoeding voor het inbrengen van het dossier.
Tijdens deze afspraak vertellen wij u welke documenten u moet overleggen om uw registratie te voltooien.
De documenten kunnen per e-mail naar het adres vreemdelingendienst@ganshoren.brussels worden gebracht of op afspraak.
Aanvraag voor verlenging van de A-kaart
De aanvraag voor een verlenging van de A-Kaart moet 30 tot 45 dagen voor het verstrijken van de geldigheidsduur bij het gemeentebestuur worden ingediend.
Voor studenten van buiten de EU moet het verzoek 15 dagen voor het verstrijken van de geldigheidstermijn worden ingediend.
De voorwaarden voor verlenging van de A-verblijfsvergunning zijn afhankelijk van de reden van het verblijf.
De documenten kunnen per e-mail naar het adres vreemdelingen@ganshoren.brussels worden gebracht of op afspraak.
In geval van een afspraak wordt u gevraagd de originele documenten en een kopie van deze documenten mee te nemen, zodat deze aan het dossier kunnen worden toegevoegd.
Aankomstverklaringen
Alle niet-Europese vreemdelingen die België bezoeken, moeten zich melden bij de lokale overheid van de plaats waar ze verblijven (met uitzondering van hospitalisatie, detentie en hotelaccommodatie).
Neem op de afspraak mee:
- Uw paspoort en eventueel uw verblijfsvergunning uit een andere Schengenstaat (indien u die heeft)
- Bewijs van de datum van binnenkomst in het Schengengebied (stempel in paspoort, vliegtuig-, trein- of bootticket)
- Bij gebrek aan bewijs moet u op erewoord uw datum van aankomst op Belgisch grondgebied aangeven door middel van een ter plaatse in te vullen formulier.
- Een pasfoto op een witte achtergrond
- De som van 10,4 euro (gemeentebelasting)
Voor een verlengingsaanvraag, neem contact met de dienst per mail naar het adres vreemdelingen@ganshoren.brussels of op per telefoon.
Adreswijziging (voor A,B,E,F en Attest van immatriculatie)
Betreft houders van kaarten A,B,E,F, Attest van immatriculatie, bijlage 3 (in het kader van een humanitaire 9bis procedure)
Het verklaring moet binnen 8 dagen na de eigenlijke installatie worden opgesteld.
Elke aanvraag die voor uw eigenlijke installatie wordt ingediend, wordt niet aanvaard.
Het aanvraag om een adreswijziging kan worden ingediend:
- per e-mail naar vreemdelingen@ganshoren.brussels met een kopie van beide zijden van de kaarten van alle personen en een kopie van het huurcontract en het betalingsbewijs van 10 euro (gemeentebelasting) naar de bankrekening van het gemeentebestuur te sturen.
- Via het platfrom https://irisbox.irisnet.be/irisbox/?locale=nl te gaan
- door een afspraak te maken
Neem op de afspraak mee:
- Verblijfsvergunningen voor alle gezinsleden
- De huurovereenkomst en of de machtiging van de eigenaar van het apart of de eigendomstitel
- De som van 10 euro (gemeentebelasting)
Bestellingen van verblijfsvergunningen/registratiebewijzen/kinderkaarten (jonger dan 12 jaar)
- U hebt een brief van het gemeentebestuur ontvangen om uw kaart te bestellen.
- Uw 5 jaar kaart (B,E of F)/registratiecertificaat/kinderkaart vervalt.
- U hebt het recht op permanent verblijf verkregen (Kaart K, L, E+ of F+
- Uw verblijfsvergunning is verloren gegaan of gestolen en u bent naar de politie gegaan om aangifte te doen.
Neem op de afspraak mee:
- De som van 28,5 euro of 29 euro (elektronische kaart) of 2 euro (kinderkaart)
- Een recente pasfoto op een witte achtergrond van minder dan 6 maanden oud (elke foto die niet aan de normen voldoet, wordt geweigerd en de bestelling van de kaart wordt uitgesteld).
- Uw huidige verblijfsvergunning.
- In geval van verlies of diefstal : de geldige bijlage 12 die de politie bij de aangifte heeft afgegeven.
Verblijfsvergunningen afgeven/ adreswijziging op de chip van de verblijfsvergunning
Neem op de afspraak mee:
- De PIN&PUK-codes van uw kaart die u in uw mailbox heeft ontvangen
Verbintenis tot tenlasteneming voor een toerist
De verbintenis van tenlasteneming (Bijlage 3bis) is een document dat een persoon moet invullen om een C-visum (toeristenvisum) voor een derde partij te kunnen aanvragen.
De documenten van de verbintenis van tenlasteneming moeten worden afgehaald bij de receptie van het gemeentebestuur of op de website https://dofi.ibz.be/sites/dvzoe/NL/nieuws/Pages/Tenlasteneming%20-%20Bijlage%203bis.aspx
Documenten moeten aan recto-verso worden afgedrukt.
Eén document per persoon
Personen die in het bezit zijn van een A-kaart, attest van immatriculatie of protocolkaart komen niet in aanmerking.
Voor alle informatie over de procedure: 02/464.05.14 – 20 – 25 -62
Neem op de afspraak mee:
- Het document om voor u te zorgen, volledig ingevuld en ondertekent.
- De identiteit of de verblijfskaart van de ondertekenaar van bijlage 3bis
- de loonfiches van de financiële borgsteller voor de laatste drie maanden, of het laatste uittreksel van de rol (voor de zelfstandig).
- De som van 21 euro per verbintenis tot tenlasteneming
Verbintenis tot tenlasteneming voor een student niet E.U
De documenten van de verbintenis van tenlasteneming moeten worden afgehaald bij de receptie van het gemeentebestuur of op de website https://dofi.ibz.be/sites/dvzoe/FR/Guidedesprocedures/Pages/L_engagement_de_prise_en_charge_Annexe32.aspx
Eén document per student
Personen die in het bezit zijn van een A-kaart, attest van immatriculatie of protocolkaart komen niet in aanmerking.
Voor alle informatie over de procedure: 02/464.05.14 – 20 – 25 -62
Maak een afspraak: vreemdelingendienst@ganshoren.brussels
Neem op de afspraak mee:
- Het document om voor u te zorgen, volledig ingevuld en ondertekent
- De identiteit of de verblijfskaart van de ondertekenaar van bijlage 32
- de loonfiches van de financiële borgsteller voor de laatste drie maanden, of het laatste uittreksel van de rol (voor de zelfstandig).
- De som van 12,4 euro per verbintenis tot tenlasteneming
Afgifte van administratieve documenten, conform verklaard afschrift en legalisaties
- Voor de afgifte van administratieve documenten
De aanvraag kan worden ingediend:
- per e-mail naar vreemdelingen@ganshoren.brussels
- Via het platform https://irisbox.irisnet.be/irisbox/?locale=nl
Voor de volgende documenten: samenstelling van het huishouden, bewijs van verblijf, historiek van verblijfsvergunningen, werkvergunningen, …
- Voor de legalisatie van documenten en conform verklaard afschrift
Documenten worden alleen gekopieerd in het Nederlands, Frans, Duits en Engels of vertaald in een van deze vier talen.
Een conform verklaard afschrift van de identiteitskaart of de verblijfsvergunning wordt alleen gemaakt in het geval van de procedure voor het aanvragen van de Belgische nationaliteit of het huwelijk.
De prijs is 5 euro voor elke conform kopie of legalisatie van de handtekening.