Het gemeentebestuur van Ganshoren heeft meerdere maatregelen genomen om het Coronavirus aan te pakken

In deze moeilijke tijden heeft het gemeentebestuur van Ganshoren meerdere maatregelen genomen om het Coronavirus aan te pakken. Er zijn verschillende zaken gerealiseerd om de inwoners van de gemeente tijdens deze moeilijke periode zo goed mogelijk te helpen en te beschermen.
In de eerste plaats hebben de gemeentelijke diensten zich zo goed mogelijk aan de situatie aangepast.
Om de maatregelen van fysieke afstand en beperkte bewegingsvrijheid te respecteren, moest het gemeentebestuur haar deuren voor het publiek sluiten en werd een systeem op poten gezet om afspraken te maken via telefoon. Op die wijze kon de continuïteit van de dienstverlening gewaarborgd blijven en kan tegelijkertijd de veiligheid van de burgers en het gemeentepersoneel worden gegarandeerd.
Er zijn digitale hulpmiddelen zoals het “Irisbox”-platform ter beschikking gesteld om het de burgers zo gemakkelijk mogelijk te maken de nodige regelingen te treffen.
Er is een bewustmakingscampagne voor de burgers van de gemeente en voor het personeel van het gemeentebestuur op poten gezet over de na te leven hygiënemaatregelen. Er werd steeds meer gecommuniceerd via de informatiekanalen als Facebook, de website van de gemeente, enz. Er werd tevens een door de preventiedienst gemaakte tweetalige video gemaakt en gepubliceerd, voor een intergenerationeel publiek..
Er worden registers bijgehouden waarin bezoekers aan het gemeentehuis worden geregistreerd. Deze registers hebben als enig doel de bezoekersstroom op te volgen en de personeelsleden te kunnen identificeren die in contact zijn geweest met de burgers en omgekeerd. Zodra de pandemie voorbij is zullen deze gegevens vernietigd worden.
De gemeentelijke bibliotheken hebben een systeem opgezet voor het uitlenen van boeken op afspraak. Ze bieden een ophaaldienst aan via een “sas” op de benedenverdieping waar de burgers het pakketje boeken kunnen afhalen dat ze per telefoon of e-mail hebben besteld.
De Nederlandstalige Bibliotheek zorgt ook voor de thuisbezorging per fiets voor de meest kwetsbaren en voor personen met een beperkte mobiliteit. Bovendien kunnen ouders die niet over printer beschikken het huiswerk van hun kinderen opsturen om te worden afgedrukt en meegegeven wanneer ze hun bestelde boekpakket komen ophalen.
De dienst Franstalige jeugd heeft het project “Bouteille à la mer” (fles in de zee) gelanceerd. Tekeningen worden verzameld bij kleuter- en basisscholen in de gemeente, bij de scouts en bij gezinnen. Deze tekeningen worden vervolgens gescand en doorgestuurd naar het OCMW van Ganshoren voor de bewoners van het rusthuis. De dienst heeft ook een video gemaakt met een drone “On pense à vous” voor bewoners en personeel van het rusthuis. U kan de video vinden op de Facebook-pagina van de gemeente. Ten slotte worden kinderen die ingeschreven zijn voor huiswerkbegeleiding verder op afstand begeleid. De animatoren hebben contact opgenomen met de ouders en voorgesteld om tijd vrij te maken om kinderen individueel te begeleiden bij het maken van hun huiswerk, via e-mail, teleconferentie, telefoon of een ander communicatiemiddel.
De dienst Onthaal Vrije Tijd en Buitenschoolse Activiteiten staat permanent in contact met de organisaties die activiteiten binnen de gemeente organiseren en biedt ondersteuning.
De gemeentelijke crèches en scholen verwelkomen kinderen waarvan de ouders in de frontlinie staan.
En omdat het onmogelijk was om Pasen te vieren, deden de gemeentescholen een schenking van paaseieren aan ‘Sainte-Cécile Mutual Aid’, zodat deze organisatie ze zou kunnen aanbieden aan de meest hulpbehoevende personen.
De Dienst Festiviteiten en Stedelijke Animaties heeft 200 kg eieren uitgedeeld aan de verschillende opvangtehuizen in de gemeente, aan het ‘Centre Espoir et Joie’ en aan het gemeentepersoneel.
De gemeente en het OCMW van Ganshoren werken samen om voedselpakketten uit te delen aan mensen in nood. Het OCMW stelt de pakketten samen en neemt contact met de burgers. De distributie wordt uitgevoerd door gemeenschapswachters en straathoekwerkers.
Het welzijn en de begeleiding van de burgers staat centraal. Daarom zijn twee speciale telefoonnummers ter beschikking van de bevolking gesteld voor personen die hulp nodig hebben. De opvolging wordt verzekerd door de sociale dienst en de maatschappelijk werker van de gemeente, in goede coördinatie met het OCMW, de Preventiedienst, de huisvestingsambtenaar en het Rode Kruis.
De sociale dienst van LOJEGA neemt ook deel door telefonisch contact op te nemen met kwetsbare personen en senioren om hen zo nodig te helpen.
Vanuit eenzelfde bekommernis is een samenwerking tussen de gemeente en het platform van “Brussels helps” opgezet. Dit digitale platsform legt uit wat er gedaan kan worden om andere Brusselaars te helpen en hoe ze hulp kunnen zoeken tijdens de Coronaviruscrisis. Informatie over “Brussels helps” is beschikbaar op de website van de gemeente.
Alle informatie over het coronavirus en de hulp die beschikbaar is voor de burgers is te vinden op de website van de gemeente. In het bijzonder zijn berichten en persberichten van Eerste Minister Sophie Wilmès en voorzorgsmaatregelen en instructies met betrekking tot het coronavirus opgenomen vanop de website: https://www.info-coronavirus.be/fr/. Er is tevens een artikel dat informeert over het bestaan van een telefoonnummer voor Brusselaars die een huisarts nodig hebben, enz.
De gemeente heeft ook een project met een “naaiatelier” opgezet ten voordele van de inwoners van Ganshoren. Het materiaal voor het maken van de maskers wordt geleverd door het gemeentebestuur en tien naaimachines werden door de burgemeester geleverd.
Bij het maken van deze maskers zijn vrijwilligers, gemeentepersoneel, kinderverzorgsters en onderwijsassistenten betrokken. De workshop vindt plaats in de Culturele Zaal van de Sporthal, met respect voor alle maatregelen op het gebied van hygiëne en fysieke afstand.
Het gemeentebestuur speelt ook een intermediaire rol bij de levering van maskers aan tal van organisaties zoals Granvelle, het Heydeken Home, het OCMW van Ganshoren, het Centre Espoir et Joie,…
Daarnaast werden 25.000 stoffen maskers besteld. Zodra deze maskers zijn ontvangen, worden ze door gemeentepersoneel in enveloppen in de brievenbussen van de inwoners van Ganshoren gestopt. Bij de maskers zal toelichting gevoegd worden betreffende het onderhoud en de beste wijze waarop het masker wordt gedragen.
Het gemeentebestuur heeft ook maatregelen genomen ten voordele van de lokale handelaars en de zelfstandigen. Alle informatie over de beschikbare premies en steun is te vinden op de website van de gemeente. De formulieren en reglementen staan ter beschikking.
Er is ook een lijst van restaurants met een afhaalservice beschikbaar. Aarzel niet om bij hen te bestellen. Laten we de lokale economie ondersteunen. Laten we elkaar steunen!
Het gemeentebestuur is zich terdege bewust van de moeilijkheden die deze bijzondere situatie met zich meebrengt. Daarom verzoeken we u om goed voor uzelf te zorgen en de voorschriften inzake fysieke afstand en hygiënemaatregelen te respecteren.
Wij danken u voor uw begrip en medewerking.